Musikk

Publisert 15. august, 2016 | av Tore Størvold

0

10 år med Trondheimsmusikk

Del gjerne:

I år fyller Pstereo-festivalen i Trondheim 10 år! I den anledning feirer vi musikkbyen Trondheim med en Spotify-spilleliste bestående av ti låter fra Trondheimsbaserte band og artister, én fra hvert av de ti siste årene. Dette er lyden av Trondheim anno 2007-2016!

Trondheim er en variert musikkby, og låtene vi har valgt ut spenner fra rock til hiphop og jazz. Felles for artistene på denne listen er at de vet forskjell på Søndre og Nordre, de har sett den samme solen krype nedover Brattøra, og alle har passert Nidarosdomen med gitarkassa på slep en sein fredagskveld på vei mot Familien eller Blæst. Denne spillelisten er en hyllest til en by og dens musikk, i all sin varierte prakt!

Hør spillelisten på Spotify HER og les samtidig kommentarene til hver enkelt låt under.

2007: «Eight Miles High» av Moving Oos, fra Peace and Love

Moving Oos startet som et sideprosjekt da et knippe av byens beste musikere, inkludert Per Borten, Even Granås, Kirsti Huke og Siri Gjære, ville leke seg med amerikansk 60- og 70-tallsrock. Debutalbumet Peace and Love fra 2007 står fjellstøtt som en trøndersk versjon av Woodstock, komplett med soul-inspirert koring (de såkalte «moving oos»).

2008: «Serafin» av 22, fra Extra Sensory Play EP

Da 22 gav ut EP-en Extra Sensory Play i 2008, fulgte de like godt opp med en turné bestående av 22 konserter på 22 dager, der turnéruten dannet et 2-tall på Norgeskartet. Hva dette tallet egentlig betyr, er relativt mystisk, men det vi med sikkerhet vet er at 22 er et fullstendig unikt musikalsk prosjekt som hører med i enhver diskusjon om Norges beste liveband. Hjertebarnet til gitarist Magnus Børmark lyder som en eksplosjon av rytmisk eufori, eventuelt et nevrotisk sammenbrudd i musikalsk form. Med Extra Sensory Play oppfant 22 sin egen sjanger, en slags prog-pop, hvor ubegripelig komplisert rytmikk møter catchy melodier.

2009: «Trondheim» av Gode Ord Dør Sist, fra Gode Ord Dør Sist

«Sol, sommer og snø, det e Trondheim sjø!» Børek og Tfuzz (Erik Bruset og Trond Wiger) representerer det ypperste av trøndersk hiphop. Sammen er de GODS, som produserer musikk i GODSterminalen like ved E.C. Dahls bryggeri på Lademoen. Dette er musikk som ikke kunne blitt produsert noe annet sted i verden. Selv om musikkstilen er delvis importert fra diverse Amerikanske kystbyer, er Trondheimsdialekten og den innfødte La’mo-bevisstheten helt essensiell. Debutplaten fra 2009 inneholder blant annet denne hyllesten til hjembyen, som ikke kunne hatt noen annen tittel enn simpelthen «Trondheim».

2010: «X-3(Knuckleheads in Space)/The Getaway Special» av Motorpsycho, fra Heavy Metal Fruit

Motorpsycho er et selvsagt valg til denne listen. Fra sin spede begynnelse i miljøet rundt UFFA-huset til dagens kultstatus og berømmelse langt utenfor landets grenser er Motorpsycho fortsatt Trondheims største sønner. Bandets mest klassiske inkarnasjon, med Bent Sæther, Hans Magnus Ryan og Håkon Gebhardt, leverte en rekke mesterverk utover 90- og 2000-tallet. Men Motorpsycho viser ingen tegn til å gi seg, og Heavy Metal Fruit fra 2010 er en av bandets tyngste og beste plater. Med Kenneth Kapstad som ny trommis fortsetter Motorpsycho å utforske alle mulige avarter av rock, fra eksperimenterende støymusikk til pop, stadig med en gjenkjennelig Motorpsycho-signatur.

2011: «Igjen» av Bendik, fra Drømmen Gjør Meg Ingenting

Knapt en underarm var fri for ståpels blant publikum da Bendik fremførte en sjelsettende versjon av «Igjen» i storsalen på Samfundet under Urørtfinalen 2011. Selv om Silje Halstensen opprinnelig er bergenser, startet hun bandet Bendik sammen med medstudenter i Trondheim, og kan så absolutt godkjennes som en Trondheimsmusiker. Halstensen, som av mystiske årsaker går under artistnavnet Bendik, opererer helt i øverste klasse både som vokalist og som låtskriver. I år spiller hun på Pstereo-festivalen, mon tro om vi får høre «Igjen» igjen?

2012: «Indian Summer» av Highasakite, fra All That Floats Will Rain

I år har Highasakite gitt ut sitt tredje album og befestet posisjonen som et av Norges beste popband på denne siden av Aha. Men det hele startet med «Indian Summer» i 2012, den første singelen fra et band som har en helt unik tilknytning til Trondheimsmiljøet. Grunnmuren ble støpt allerede i 2008 med jazzlinje-pop-bandet Your Headlights Are On, som skulle vise seg å gi opphav til sterke band som Highasakite, Moskus og Broen. Highasakite spilte for første gang på Pstereo-festivalen i 2012, og har siden den gang returnert to ganger. Det er nesten så det ikke blir skikkelig Pstereo uten!

2013: «På vei» av Sigurd Julius, fra Sigurd Julius

30 minutter sør for Trondheim sentrum er det lett å kjøre rett forbi en litt sliten, nedlagt togstasjon på Melhus. Men det er nettopp i denne bygningen, «stassjon» på folkemunne, at debutplaten til Sigurd Julius ble til. Sammen med et knippe solide musikere, Melhusbygg alle sammen, fikk Sigurd bygget et lydstudio hvor albumet ble spilt inn, «fra første spiker til siste tone». Dette unike prosjektet har Melhus nytt godt av, nå som bygden har fått et sted hvor unge band kan øve og spille inn musikk. Debutalbumet Sigurd Julius fra 2013 kom på tampen av to nydelige EP-er, som alle sammen fremviser en herlig låtskriver og vokalist, flankert av et utrolig dyktig band.

2014: «Come Rain or Come Shine» av Come Shine, fra Red and Gold

Med etableringen av jazzlinja ved Musikkonservatoriet (nå Institutt for Musikk NTNU) så tidlig som i 1979, ble fundamentet lagt for Trondheims status som en av Nord-Europas viktigste jazzbyer. Av alle de fantastiske musikerne som har ofret sosialt liv til fordel for sene øvingskvelder i «annekset» ved Olavskvartalet, er gjengen i Come Shine et representativt utvalg. 2014 ble et slags comeback med platen Red and Gold, hvor et knippe amerikanske standardlåter får gjennomgå Erlend Skomsvolls unike arrangørgrep.

2015: «How We Run» av Trondheim Jazz Orchestra & Kristoffer Lo, fra Savages

Kristoffer Lo er utvilsomt en av Trondheims mest hardtarbeidende og spennende musikere. Han har fått mye oppmerksomhet i så ulike roller som tubaist i jazz-pop-trioen Pelbo, gitarist i Highasakite og ikke minst drone-operatør i diverse eksperimentelle sammensetninger som Sunswitch og Yodok. I fjor fikk han endelig presentere sitt hovedverk så langt, i rollen som komponist og arrangør med det fantastiske Trondheim Jazz Orchestra i ryggen. Savages er, som tittelen antyder, et beist av et verk, som forener Lo’s forskjellige stilarter i en utrolig spennende helhet.

2016: «On The Floor» av Reggie Got Beats & Rohey Taalah

Mannen bak Reggie Got Beats er trommeslager og produsent Egil Reistadbakk. Teknisk sett moldenser, men kvalifiserer så absolutt som Trondheimsmusiker etter mange år i trønderhovedstaden. Denne utrolig catchy mixen av 70-talls disco, funk og mye annet er noe av det kuleste som kommer ut av Trondheim i år. Med seg på denne låten har han Rohey Taalah, nok et talent fra jazzlinja med særegen stemmeprakt.

Stikkord: , , , , , , , ,


Om forfatteren



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top ↑